Kasteel Nieuw Herlear
In 1381 wordt Nieuw Herlaer voor het eerst vermeld. Het was een leengoed van het inmiddels verdwenen kasteel Oud Herlaer dat een kilometer stroomafwaards aan de overzijde van kasteel Maurick lag.
Van het oorspronkelijke kasteel is alleen de toren nog overgebleven. Vanwege de bouwvallige staat van de rest van de gebouwen zijn die in de 18e eeuw afgebroken, waarna het huidige gebouw aan de ander kant van de toren gebouwd werd.
Nieuw Herlaer werd in 1799 een seminarie en bleef deze functie tot 1970 houden. De restauratie in 1978 resulteerde in de huidige vorm.



